Poe's biopics : representations of the author in D.W. Griffith's Edgar Allen Poe and James Mcteigue's The raven
dc.contributor.author | Indrusiak, Elaine Barros | pt_BR |
dc.contributor.author | Oliveira, Amanda Leonardi de | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2018-07-31T02:33:33Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2018 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2525-4022 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/180820 | pt_BR |
dc.description.abstract | Literary biopics often reinforce romantic images regarding the creative process, emphasizing biographic and author-centered approaches to literature previously denounced by Roland Barthes (1977). Curiously, one of the most famous critics of such romantic conceptions, Edgar Allan Poe, has himself been a victim of this very same treatment, his literary production being taken as part and result of his controversial biography in a number of works. This article analyzes two biographical films, or biopics, about the renowned poet, D.W. Griffith’s Edgar Allen Poe (sic) (1909) and James McTeigue’s The Raven (2012). The analysis of these works indicates that both reinforce the merge of the artist’s life and oeuvre, as well as the blurring of borders between fact and fiction, author and character, high and mass culture, thus contributing to the characterization of the biopic as a fitting example of historiographic metafiction. (Hutcheon, 1988). | en |
dc.description.abstract | Cinebiografias literárias frequentemente reforçam visões românticas quanto ao fazer artístico, reiterando a visão biografista e a centralidade do autor há muito denunciadas por Roland Barthes (1977). Curiosamente, um dos mais célebres críticos de tais concepções românticas, Edgar Allan Poe, viu-se vítima desse mesmo tratamento ao ter sua produção literária apropriada como parte e reflexo de sua controversa biografia em diversas obras. O presente artigo debruça-se sobre dois filmes biográficos, ou biopics, acerca do célebre poeta, Edgar Allen Poe (sic), de D.W. Griffith (1909), e O Corvo, de James McTeigue (2012). A análise das obras aponta que ambas reiteram a fusão entre vida e obrado artista, bem como o apagamento das fronteiras entre fato histórico e ficção, entre autor e personagem, alta cultura e cultura de massa, contribuindo para a caracterização do gênero biopic como um dos mais bem-acabados exemplos de metaficção historiográfica (Hutcheon, 1988). | pt_BR |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Abusões. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 4, n. 6 (2018), p. 163-181 | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Poe, Edgar Allan, 1809-1849 | pt_BR |
dc.subject | Edgar Allan Poe | en |
dc.subject | Literatura | pt_BR |
dc.subject | Literary biopics | en |
dc.subject | Historiographic metafiction | en |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Author | en |
dc.subject | Adaption | en |
dc.title | Poe's biopics : representations of the author in D.W. Griffith's Edgar Allen Poe and James Mcteigue's The raven | pt_BR |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001073151 | pt_BR |
dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
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