Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorIndrusiak, Elaine Barrospt_BR
dc.contributor.authorOliveira, Amanda Leonardi dept_BR
dc.date.accessioned2018-07-31T02:33:33Zpt_BR
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.issn2525-4022pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/180820pt_BR
dc.description.abstractLiterary biopics often reinforce romantic images regarding the creative process, emphasizing biographic and author-centered approaches to literature previously denounced by Roland Barthes (1977). Curiously, one of the most famous critics of such romantic conceptions, Edgar Allan Poe, has himself been a victim of this very same treatment, his literary production being taken as part and result of his controversial biography in a number of works. This article analyzes two biographical films, or biopics, about the renowned poet, D.W. Griffith’s Edgar Allen Poe (sic) (1909) and James McTeigue’s The Raven (2012). The analysis of these works indicates that both reinforce the merge of the artist’s life and oeuvre, as well as the blurring of borders between fact and fiction, author and character, high and mass culture, thus contributing to the characterization of the biopic as a fitting example of historiographic metafiction. (Hutcheon, 1988).en
dc.description.abstractCinebiografias literárias frequentemente reforçam visões românticas quanto ao fazer artístico, reiterando a visão biografista e a centralidade do autor há muito denunciadas por Roland Barthes (1977). Curiosamente, um dos mais célebres críticos de tais concepções românticas, Edgar Allan Poe, viu-se vítima desse mesmo tratamento ao ter sua produção literária apropriada como parte e reflexo de sua controversa biografia em diversas obras. O presente artigo debruça-se sobre dois filmes biográficos, ou biopics, acerca do célebre poeta, Edgar Allen Poe (sic), de D.W. Griffith (1909), e O Corvo, de James McTeigue (2012). A análise das obras aponta que ambas reiteram a fusão entre vida e obrado artista, bem como o apagamento das fronteiras entre fato histórico e ficção, entre autor e personagem, alta cultura e cultura de massa, contribuindo para a caracterização do gênero biopic como um dos mais bem-acabados exemplos de metaficção historiográfica (Hutcheon, 1988).pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofAbusões. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 4, n. 6 (2018), p. 163-181pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectPoe, Edgar Allan, 1809-1849pt_BR
dc.subjectEdgar Allan Poeen
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectLiterary biopicsen
dc.subjectHistoriographic metafictionen
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectAuthoren
dc.subjectAdaptionen
dc.titlePoe's biopics : representations of the author in D.W. Griffith's Edgar Allen Poe and James Mcteigue's The ravenpt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001073151pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Ficheros en el ítem

Thumbnail
   

Este ítem está licenciado en la Creative Commons License

Mostrar el registro sencillo del ítem