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dc.contributor.authorRuffoni, Janaina Passuellopt_BR
dc.contributor.authorTatsch, Ana Luciapt_BR
dc.contributor.authorStefani, Rafaelpt_BR
dc.contributor.authorSchaeffer, Paola Rückerpt_BR
dc.contributor.authorGrings, Lenise Gessípt_BR
dc.date.accessioned2018-07-28T02:46:07Zpt_BR
dc.date.issued2017pt_BR
dc.identifier.issn0103-2003pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/180711pt_BR
dc.description.abstractThis study aims to analyze technological knowledge and information flows intra and extra-cluster, as well as the cognitive roles the firms play. It was decided to investigate such flows among firms and institutions that compose the wine cluster of Vale dos Vinhedos, mountain region of Rio Grande do Sul, responsible for approximately 90% of the national wine production. The social network method was used for this article. As main results, it is highlighted: the information flow has a distinct dynamic from the technological knowledge flow established among firms; they play different cognitive roles in the identified technological knowledge network; great part of the connections established is with companies from the cluster itself; and the search for knowledge in support institutions in the area is intense, highlighting the importance of geographical proximity in the established relations.en
dc.description.abstractO estudo tem como objetivo analisar os fluxos de informação e conhecimento tecnológico intra e extracluster, bem como os papéis cognitivos que as firmas desempenham. Optou-se por investigar tais fluxos entre firmas e instituições que compõem o cluster vinícola do Vale dos Vinhedos, região serrana do Rio Grande do Sul, responsável por aproximadamente 90% da produção nacional de vinhos. Foi utilizado o método de redes sociais. Como principais resultados, destacam-se: o fluxo de informação tem dinâmica distinta daquela do fluxo de conhecimento tecnológico estabelecido entre as firmas; essas desempenham diferentes papéis cognitivos na rede de conhecimento tecnológico identificada; grande parte das conexões estabelecidas é com empresas do próprio cluster; e é intensa a busca de conhecimento nas instituições de apoio existentes no local, destacando a importância da proximidade geográfica nas relações estabelecidas.pt
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de economia e sociologia rural. Brasília. Vol. 55, n. 3 (jul./set. 2017), p. [569]-587pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectVinhopt_BR
dc.subjectInnovationen
dc.subjectKnowledge and information flowsen
dc.subjectClusterpt_BR
dc.subjectFirms’ cognitive rolesen
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectVale dos Vinhedos, Região (RS)pt_BR
dc.subjectSocial networken
dc.subjectBrasil, Região Sulpt_BR
dc.titleDoes the geographical proximity matter in knowledge and information flow? : a study about wine cluster in the Southern region of Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001060791pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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