Problemas aritméticos em livros, revistas e programas : um exercício de cruzamento de fontes
View/ Open
Date
2016Author
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo relata a trajetória de uma investigação em curso acerca do lugar atribuído aos problemas aritméticos no ensino primário, no Rio Grande do Sul, nos anos 1950, articulada a um processo de constituição de um repositório digital de fontes. A narrativa da trajetória da pesquisa é entremeada de considerações sobre os problemas envolvidos nos processos de constituição e análise de fontes para o estudo histórico de práticas escolares. São discutidas algumas possibilidades de achados e de equív ...
O artigo relata a trajetória de uma investigação em curso acerca do lugar atribuído aos problemas aritméticos no ensino primário, no Rio Grande do Sul, nos anos 1950, articulada a um processo de constituição de um repositório digital de fontes. A narrativa da trajetória da pesquisa é entremeada de considerações sobre os problemas envolvidos nos processos de constituição e análise de fontes para o estudo histórico de práticas escolares. São discutidas algumas possibilidades de achados e de equívocos nas leituras de documentos oficiais, revistas pedagógicas e livros didáticos, sendo enfatizada a importância do procedimento de cruzamento de fontes na identificação de indícios e avaliação de plausibilidade de narrativas. ...
Abstract
The article reports on the trajectory of an ongoing research about the place assigned to arithmetic problems in primary education, in Rio Grande do Sul, in the 1950s. The research is articulated to a process of constitution of a digital sources repository. The narrative of the search path is intertwined considerations about the challenges involved in the establishment of the processes of constitution and analysis of sources for the historical study of school practices. It is discussed some poss ...
The article reports on the trajectory of an ongoing research about the place assigned to arithmetic problems in primary education, in Rio Grande do Sul, in the 1950s. The research is articulated to a process of constitution of a digital sources repository. The narrative of the search path is intertwined considerations about the challenges involved in the establishment of the processes of constitution and analysis of sources for the historical study of school practices. It is discussed some possibilities of findings and misunderstandings in the reading of official documents, pedagogical journals and textbooks, and it is emphasized the importance of crossing procedure of sources for identifying and evaluating evidences and narrative plausibility. ...
In
HISTEMAT – Revista de História da Educação Matemática. São Paulo: Editora da Sociedade Brasileira de História da Matemática. Vol. 2, n. 1 (2016), p. 190-204
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39559)Exact and Earth Sciences (6036)
This item is licensed under a Creative Commons License