O ethos do repórter de TV da Rede Globo
View/ Open
Date
2017Type
Title alternative
The ethos of Rede Globo’s TV reporters
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo analisa os elementos instituintes das imagens de si de repórteres de televisão da Rede Globo, maior emissora do Brasil. A partir do conceito de ethos discursivo, discutimos como o discurso autorreferente afirma a identidade do jornalista e certos efeitos de verdade a respeito da reportagem. Por meio da análise do discurso de cinco entrevistas de repórteres da Rede Globo concedidas à também jornalista Fátima Bernardes, propomos que o ethos do repórter constrói-se em três dimensões: os a ...
O artigo analisa os elementos instituintes das imagens de si de repórteres de televisão da Rede Globo, maior emissora do Brasil. A partir do conceito de ethos discursivo, discutimos como o discurso autorreferente afirma a identidade do jornalista e certos efeitos de verdade a respeito da reportagem. Por meio da análise do discurso de cinco entrevistas de repórteres da Rede Globo concedidas à também jornalista Fátima Bernardes, propomos que o ethos do repórter constrói-se em três dimensões: os atributos do “bom jornalista”, as características do “bom repórter” e as particularidades de pertencimento ao campo jornalístico. Como articuladores do ethos, os valores morais e os aspectos relacionados às rotinas profissionais convocam a audiência a se conectar com certas definições sobre o jornalismo. ...
Abstract
The article analyses the elements that establish the self-image of Rede Globo’s TV reporters, the largest Brazilian television network. Based on the concept of discursive ethos, we discuss how the self-referential discourse asserts the journalists identity and certain effects of truth about the news reporting. Through discourse analysis of five interviews with Rede Globo’s reporters conducted by the journalist Fátima Bernardes, we propose that the ethos of reporters constructs itself in three d ...
The article analyses the elements that establish the self-image of Rede Globo’s TV reporters, the largest Brazilian television network. Based on the concept of discursive ethos, we discuss how the self-referential discourse asserts the journalists identity and certain effects of truth about the news reporting. Through discourse analysis of five interviews with Rede Globo’s reporters conducted by the journalist Fátima Bernardes, we propose that the ethos of reporters constructs itself in three dimensions: the attributes of the “good journalist”, the characteristics of the “good reporter” and the specificities of belonging to the journalistic field. As articulators of the ethos, moral values and aspects related to the professional routine summon the audience to connect with certain definitions about journalism. ...
In
Intexto. N. 39 (maio/ago. 2017), p. 60-79
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40917)Applied and Social Sciences (4180)
This item is licensed under a Creative Commons License