Atuando como diretor : a construção de documentários como técnica de ensino-aprendizagem
View/ Open
Date
2015Type
Title alternative
Acting as a director : the construction of documentaries as a technique of a teaching/learning
Subject
Abstract
This paper aims to present the film development experience as a teaching resource in the classes of Sociology for Administration of the Universidade Federal Fluminense e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. This activity was encouraged by a twofold objective: first, create a dynamic form of learning for students through the realization of films; second, producing material on the content of the discipline that could be shared with students from other disciplines and semesters. To carry out ...
This paper aims to present the film development experience as a teaching resource in the classes of Sociology for Administration of the Universidade Federal Fluminense e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. This activity was encouraged by a twofold objective: first, create a dynamic form of learning for students through the realization of films; second, producing material on the content of the discipline that could be shared with students from other disciplines and semesters. To carry out the activity, the following steps were followed: 1) division of the groups, distribution of themes and resources to be consulted, and guidelines about the work and the schedule; 2) Pre-production: study of materials for the preparation of the video; 3) script development, which was guided by the teacher; 4) Making of videos; 5) Presentation of the construction process and the result of the work; 6) Assessment of the video and the discipline by the students and teacher; 7) Dissemination of videos as open educational resources. As the main result of the experience it can be highlighted the relationship between teacher and students in a new universe, opening up space for mutual learning, and also to serve as a stimulus for students to deepen the content of the course and as for the teacher, an exciting way to monitor and evaluate students. ...
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho objetiva apresentar a experiência de elaboração de filmes como recurso didático nas turmas de Sociologia para os cursos de Administração da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federa do Rio Grande do Sul. Essa atividade foi incentivada por um duplo objetivo: primeiro, criar uma forma dinâmica de aprendizado para os alunos por meio da realização dos filmes; segundo, produzir material sobre o conteúdo da disciplina que pudesse ser compartilhado com estudantes de outras ...
Este trabalho objetiva apresentar a experiência de elaboração de filmes como recurso didático nas turmas de Sociologia para os cursos de Administração da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federa do Rio Grande do Sul. Essa atividade foi incentivada por um duplo objetivo: primeiro, criar uma forma dinâmica de aprendizado para os alunos por meio da realização dos filmes; segundo, produzir material sobre o conteúdo da disciplina que pudesse ser compartilhado com estudantes de outras disciplinas e dos semestres seguintes. Para realização da atividade seguiram-se as seguintes etapas: 1) divisão dos grupos, distribuição dos temas e recursos a serem consultados, orientações sobre o trabalho e cronograma; 2) pré-produção: estudo dos materiais para elaboração do vídeo; 3) elaboração do roteiro, que foi orientado pelo professor; 4) realização dos vídeos; 5) apresentação do processo de construção e do resultado do trabalho; 6) avaliação do vídeo e da disciplina pelos alunos e pelo professor; 7) divulgação dos vídeos como recursos educacionais abertos. Como resultado principal destaca-se a relação entre professor e alunos num universo novo, abrindo espaço para aprendizado mútuo, além de servir de estímulo aos alunos para aprofundar o conteúdo da disciplina e para o professor como uma forma instigante de acompanhamento e de avaliação dos alunos. ...
In
Revista do Mestrado em Administração e Desenvolvimento Empresarial. Revista ADM.MADE. Rio de Janeiro: Universidade Estácio de sá, 2015. Vol. 19, n. 3 (set./dez. 2015), p. 1-15
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41081)Applied and Social Sciences (4221)
This item is licensed under a Creative Commons License