Show simple item record

dc.contributor.advisorVargas, Lilia Mariapt_BR
dc.contributor.authorSpíndola Júnior, Niltonpt_BR
dc.date.accessioned2009-07-11T04:12:53Zpt_BR
dc.date.issued2006pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/16346pt_BR
dc.description.abstractMuitas organizações têm adotado tecnologias da informação no sentido de favorecer a criação ou manutenção de vantagens competitivas. No entanto, à medida que o conhecimento organizacional, resultado da interação entre as pessoas, é reconhecido como a principal fonte destas vantagens, verifica-se a crescente adoção de uma tecnologia em particular: a videoconferência. O objetivo deste trabalho é compreender como a adoção desta tecnologia, num contexto de gestão do conhecimento, interfere na estratégia organizacional. Para isto, foi realizada uma análise contingencial dos impactos da videoconferência nas variáveis estratégicas de duas organizações. Os resultados indicam que a videoconferência promove modificações em fatores cognitivos e organizacionais das empresas estudadas. Estas modificações, em conjunto, ao aumentarem a capacidade absortiva de indivíduos e grupos, impactam positivamente em suas variáveis estratégicas.pt_BR
dc.description.abstractIt has much time that organizations have been adopting information technology objectifying to follow the accented speed with that the information currently multiplies and, in the direction to react fast and efficiently to the ambient threats and chances, through the creation or maintenance of competitive advantages front its competitors. While organizational knowledge, result of the interaction between the people, is recognized as the main source of these advantages, the use of a collaborative technology with high quality of the information and raised level of social presence grows: the videoconference. Understand how this technology, adopted inside a context of knowledge management, impact in the organizational strategy is the objective of this work. For this, a contingencial analysis of the videoconferencing organizational strategic variables provoked impacts id done in two organizations: One that used it to get external knowledge and other to spread out the internal knowledge. The results indicate that the collaborative technology videoconference, being adopted with the objective to favor the organizational knowledge, impact positively in strategic variables when promoting alterations in cognitive and organizational factors, that, in set, increase the absorptive capacity of individuals and groups of the institution.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectGestão do conhecimentopt_BR
dc.subjectTecnologia da informaçãopt_BR
dc.subjectEstratégia organizacionalpt_BR
dc.subjectVideoconferênciapt_BR
dc.titleTecnologia da informação e gestão do conhecimento : análise contingencial do impacto da videoconferência nas variáveis estratégicas organizacionaispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.nrb000702030pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentEscola de Administraçãopt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2006pt_BR
dc.degree.levelmestradopt_BR


Files in this item

Thumbnail
   

This item is licensed under a Creative Commons License

Show simple item record