Show simple item record

dc.contributor.authorBasso, Fabiane Puntelpt_BR
dc.contributor.authorSalles, Jerusa Fumagalli dept_BR
dc.date.accessioned2017-06-08T02:30:58Zpt_BR
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.issn1806-5821pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/159349pt_BR
dc.description.abstractEste artigo tem por objetivo apresentar o processo de construção de um questionário para caracterizar as práticas didático-pedagógicas e suas frequências de utilização nos diferentes períodos do processo de ensino da leitura e da escrita, em classes de anos iniciais (do primeiro ao quinto) do Ensino Fundamental. O processo envolveu cinco etapas sucessivas: 1) revisão da literatura; 2) construção da primeira versão do instrumento; 3) análise de juízes especialistas; 4) avaliação pelo público alvo; 5) estudo piloto; e 6) elaboração da versão final do instrumento. A versão final contém 19 questões seguidas por opções apresentadas sob a modalidade de escala de frequência ordinal ou de múltipla escolha. O instrumento apresentou aparente adequação de contexto e conteúdo.pt_BR
dc.description.abstractThis article presents the development process of a questionnaire whose objective is to characterize the didactic and pedagogical practices and their utilization frequencies in different periods of reading and writing instruction process, in early years classes (from the first to the fifth grades). The process involved six successive steps: 1) literature review; 2) construction of the first version of the instrument; 3) analysis of expert judges; 4) evaluation by the target audience; 5) pilot study; and 6) preparation of the final version of the instrument. The final version contains 19 questions, each one followed by options presented in the form of ordinal frequency scale or multiple-choice item. The instrument has showed apparent adequacy of context and content.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofCiências & Cognição. Rio de Janeiro. Vol. 21, n. 2 (2016), p. 255-273.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectDidactic and pedagogical practicesen
dc.subjectPrática pedagógicapt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectReading-writingen
dc.subjectQuestionnaireen
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectEvaluationen
dc.subjectQuestionáriopt_BR
dc.subjectConstrução do testept_BR
dc.titleInstrumento de identificação das práticas de ensino da leitura e da escritapt_BR
dc.title.alternativeIdentification tool for practices in the teaching of reading and writing en
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001016401pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Files in this item

Thumbnail
   

This item is licensed under a Creative Commons License

Show simple item record