Iniciação à leitura musical : uma análise documental
View/ Open
Date
2016Author
Advisor
Academic level
Graduation
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho teve por objetivo identificar princípios e procedimentos de ensino capazes de orientar a iniciação à leitura musical. A metodologia utilizada foi a análise documental. Foram pesquisados materiais que abordassem o ensino e a aprendizagem da notação musical. A análise desses materiais se deu através de um protocolo de leitura, em que foram analisados: objetivo do texto, considerações teóricas gerais dos autores, procedimentos de ensino da leitura (metodologia), atividades, conteúdos ...
Este trabalho teve por objetivo identificar princípios e procedimentos de ensino capazes de orientar a iniciação à leitura musical. A metodologia utilizada foi a análise documental. Foram pesquisados materiais que abordassem o ensino e a aprendizagem da notação musical. A análise desses materiais se deu através de um protocolo de leitura, em que foram analisados: objetivo do texto, considerações teóricas gerais dos autores, procedimentos de ensino da leitura (metodologia), atividades, conteúdos, repertório, público-alvo e formato do documento. Tal análise permitiu a identificação de princípios e procedimentos de ensino e favoreceu a reflexão acerca do tema iniciação à leitura musical, o que também pode contribuir para o trabalho de outros professores iniciantes. ...
Abstract
This undergraduate final paper aimed at to identify principles and procedures of teaching able to guide an initiation to musical reading. The methodology used in this work was the analysis of documents. Materials addressing the teaching and/or learning of musical notation were searched. The analysis of these materials was done through a reading protocol, constituted by the following elements: purpose of the text, general theoretical considerations of the authors, teaching procedures (methodolog ...
This undergraduate final paper aimed at to identify principles and procedures of teaching able to guide an initiation to musical reading. The methodology used in this work was the analysis of documents. Materials addressing the teaching and/or learning of musical notation were searched. The analysis of these materials was done through a reading protocol, constituted by the following elements: purpose of the text, general theoretical considerations of the authors, teaching procedures (methodology), activities, content, repertoire, target audience and format of the document. This analysis allowed the identification of principles and teaching procedures and favored a reflection on the theme of initiation to musical reading, which can also contribute to the work of other beginning teachers. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes. Curso de Música: Licenciatura.
Collections
This item is licensed under a Creative Commons License