Laboratório móvel
View/ Open
Date
2017Author
Advisor
Academic level
Doctorate
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Esta tese trata da experiência do material e do modo de fazer como potência conceitual para a produção na arte contemporânea, relacionada à exploração de obras contingentes que se articulam em torno da transformação e de fluxos ao longo do tempo. Toma como fio condutor a minha pesquisa em curso na arte e a estratégia de ‘laboratório móvel’, que consiste em uma articulação de produção e reflexão com base na observação, na experimentação a partir do cotidiano e na receptividade ao inesperado. São ...
Esta tese trata da experiência do material e do modo de fazer como potência conceitual para a produção na arte contemporânea, relacionada à exploração de obras contingentes que se articulam em torno da transformação e de fluxos ao longo do tempo. Toma como fio condutor a minha pesquisa em curso na arte e a estratégia de ‘laboratório móvel’, que consiste em uma articulação de produção e reflexão com base na observação, na experimentação a partir do cotidiano e na receptividade ao inesperado. São relatados ensaios realizados no presente bem como trabalhos de momentos anteriores. Entre esses, moldagens corporais sucessivas, superfícies repercussivas relacionadas à alimentação e ao regime diário de fluxos do corpo. O encontro com obras de outros artistas e teóricos permite aproximações e contrastes, de maneira a relacionar diversos momentos de minha pesquisa e, sobretudo, prospectar alargamentos em relação à produção e reflexão contemporâneas. ...
Abstract
This thesis addresses the experience of materials and process as a conceptual potency for production in contemporary art, related to the exploration of contingent works articulated around the transformation and flux through time. It takes as a guiding thread my ongoing research in art as well as the ‘mobile laboratory’ strategy which consists of a production and theoretical reflection articulation based on observation, experimentation from the everyday and receptivity to the unexpected, and whi ...
This thesis addresses the experience of materials and process as a conceptual potency for production in contemporary art, related to the exploration of contingent works articulated around the transformation and flux through time. It takes as a guiding thread my ongoing research in art as well as the ‘mobile laboratory’ strategy which consists of a production and theoretical reflection articulation based on observation, experimentation from the everyday and receptivity to the unexpected, and which results in works in several means. Experiments carried out in the present and works of previous moments are reported. Among these, successive body moldings, repercussive surfaces related to eating and the daily balance of body flux. The encounter of works by other artists and theorists allows finding approximations and contrasts, relating several moments of my research and, above all, prospecting a broader range of relations in contemporary production and theoretical thought. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais.
Collections
-
Visual Arts (473)
This item is licensed under a Creative Commons License