Depression rating scales as screening tools for depression in high school students
Data
2012Autor
Tipo
Outro título
Escalas psicométricas como instrumentos de rastreamento para depressão em estudantes do ensino médio
Assunto
Abstract
Background: Depression is a major cause of suicide among adolescents. Therefore, it is crucial to find suitable depression screening tools for this population. Objective: To evaluate the use of depression rating scales as screening tools for depression in a sample of Brazilian high school students. Methods: A cross- -sectional study. Three scales (BDI, CES-D, and CRS) and a screening test for general psychiatric symptoms (SRQ) were administered to a sample of 503 high school students aged betwe ...
Background: Depression is a major cause of suicide among adolescents. Therefore, it is crucial to find suitable depression screening tools for this population. Objective: To evaluate the use of depression rating scales as screening tools for depression in a sample of Brazilian high school students. Methods: A cross- -sectional study. Three scales (BDI, CES-D, and CRS) and a screening test for general psychiatric symptoms (SRQ) were administered to a sample of 503 high school students aged between 15 to 17 years. The results were compared to those obtained with the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV). Results: The prevalence of major depression using DSM-IV criteria was 10.9%. Adolescents with major depression had significantly higher (p = 0.001) scores in the SRQ and in the three scales analyzed compared to the group without depression. The sensitivity and specificity of BDI, CES-D, and CRS were 0.77 and 0.70, 0.75 and 0.73, and 0.82 and 0.71, respectively, to screen for major depression (ROC curve). The best cutoff values to suggest depression were 9 for BDI, 10 for CSR, and 14 for CES-D. The frequency of depressive symptoms was higher in girls (approximately 2:1). Discussion: The present findings support the use of the BDI, the CES-D and the CRS only for screening or as an additional symptomatic evaluation of depression in high school student. The difference in scale scores between boys and girls warns against the use of the same cutoff values for both sexes. ...
Resumo
Contexto: A depressão é uma importante causa de suicídio em adolescentes. Portanto, são necessários instrumentos adequados para o rastreamento da depressão nessa população. Objetivo: Avaliar escalas de depressão como instrumentos de rastreamento para depressão em estudantes brasileiros do ensino médio. Métodos: Estudo transversal. Três escalas (BDI, CES-D, e CRS) e um teste para avaliar sintomas psiquiátricos gerais (SRQ) foram aplicados individualmente a 503 estudantes do ensino médio com idad ...
Contexto: A depressão é uma importante causa de suicídio em adolescentes. Portanto, são necessários instrumentos adequados para o rastreamento da depressão nessa população. Objetivo: Avaliar escalas de depressão como instrumentos de rastreamento para depressão em estudantes brasileiros do ensino médio. Métodos: Estudo transversal. Três escalas (BDI, CES-D, e CRS) e um teste para avaliar sintomas psiquiátricos gerais (SRQ) foram aplicados individualmente a 503 estudantes do ensino médio com idades entre 15 e 17 anos. Os resultados foram comparados aos obtidos com os critérios de depressão maior do manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (DSM-IV). Resultados: A prevalência de depressão maior utilizando-se os critérios do DSM-IV foi de 10,9%. Adolescentes com depressão maior apresentaram escores significativamente mais altos (p = 0,001) no SRQ e nas três escalas avaliadas em comparação ao grupo sem depressão. A sensibilidade e a especificidade para identificar depressão pelo BDI, CES-D e CRS foram, respectivamente, 0,77 e 0,70, 0,75 e 0,73 e 0,82 e 0,71 (curva ROC). Os melhores pontos de corte foram 9 para o BDI, 10 para a CRS e 14 para a CES-D. A frequência de sintomas depressivos foi maior em meninas (aproximadamente 2:1). Conclusão: Esses achados indicam o uso do BDI, da CES-D e da CRS apenas para o rastreamento, ou como uma avaliação sintomá- tica adicional, da depressão em estudantes do ensino médio. A diferença entre meninos e meninas com relação aos escores nas escalas alerta contra o uso dos mesmos valores de corte para ambos os sexos. ...
Contido em
Revista de psiquiatria clínica. São Paulo. Vol. 39, no. 1 (2012), p. 24-27
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