Mostrar registro simples

dc.contributor.authorToazza, Rudineiapt_BR
dc.contributor.authorSalum Junior, Giovanni Abrahãopt_BR
dc.contributor.authorSousa, Diogo Araújo dept_BR
dc.contributor.authorJarros, Rafaela Behspt_BR
dc.contributor.authorSalles, Jerusa Fumagalli dept_BR
dc.contributor.authorManfro, Gisele Guspt_BR
dc.date.accessioned2016-12-22T02:18:46Zpt_BR
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.issn2238-0019pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/150258pt_BR
dc.description.abstractIntroduction: Previous studies have implicated impaired verbal fluency as being associated with anxiety disorders in adolescents. Objectives: To replicate and extend previously reported evidence by investigating whether performance in phonemic verbal fluency tasks is related to severity of anxiety symptoms in young children with anxiety disorders. We also aim to investigate whether putative associations are independent from co-occurring attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms. Methods: Sixty children (6-12 years old) with primary diagnoses of anxiety disorders participated in this study. Severity of symptoms was measured using clinician-based, parent-rated and self-rated validated scales. Verbal fluency was assessed using a simple task that measures the number of words evoked in 1-minute with the letter F, from which we quantified the number of isolated words, number of clusters (groups of similar words) and number of switches (transitions between clusters and/or between isolated words). Results: There was a significant association between the number of clusters and anxiety scores. Further analysis revealed associations were independent from co-occurring ADHD symptoms. Conclusion: We replicate and extend previous findings showing that verbal fluency is consistently associated with severity in anxiety disorders in children. Further studies should explore the potential effect of cognitive training on symptoms of anxiety disorders.en
dc.description.abstractIntrodução: Estudos prévios sugerem que déficits na fluência verbal estariam associados a transtornos de ansiedade em adolescentes. Objetivo: Replicar e estender os resultados prévios investigando se o desempenho em uma tarefa de fluência verbal fonêmica está relacionado com a gravidade dos sintomas de ansiedade em crianças com transtorno de ansiedade. Pretendemos, também, investigar se essa associação é independente da coocorrência de sintomas de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). Métodos: Participaram desse estudo 60 crianças (6-12 anos) com diagnóstico primário de transtorno de ansiedade. A gravidade dos sintomas foi medida utilizando escalas validadas baseadas para avaliação clínica, resposta dos pais ou responsáveis e resposta da criança. A fluência verbal foi avaliada utilizando uma tarefa simples que mede o número de palavras evocadas em 1 minuto com a letra F, a partir da qual foram quantificados o número de palavras isoladas, o número de clusters (agrupamentos de palavras semelhantes) e o número de switches (transições entre os agrupamentos e/ ou entre palavras isoladas). Resultados: Encontramos uma associação significativa entre o número de clusters e os escores de ansiedade. Uma análise posterior revelou que essas associações foram independentes dos sintomas coocorrentes de TDAH. Conclusões: Replicamos e estendemos os resultados anteriores mostrando que a fluência verbal está consistentemente associada com a gravidade dos transtornos de ansiedade em crianças. Novos estudos são incentivados com o objetivo de investigar potenciais efeitos de treinamentos cognitivos sobre os sintomas ansiosos em indivíduos com transtornos de ansiedade.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofTrends in psychiatry and psychotherapy. Porto Alegre. Vol. 38, no.2 (2016), p. 100-104.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectDistúrbios da ansiedadept_BR
dc.subjectAnxiety disordersen
dc.subjectExecutive functionen
dc.subjectFluência verbalpt_BR
dc.subjectVerbal fluencyen
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectLanguageen
dc.subjectNeuropsicologiapt_BR
dc.titlePhonemic verbal fluency and severity of anxiety disorders in young childrenpt_BR
dc.title.alternativeFluência verbal fonêmica e gravidade dos transtornos de ansiedade em crianças pequenas pt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000997776pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples