Um retrato da educação superior frente a estratégia do governo

View/ Open
Date
1997Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo analisa os principais paradoxos da educação superior brasileira e, uma perspectiva internacional, discute as questões políticas e acadêmicas subjacentes ao projeto de emenda constitucional do governo (PEC 370) que propõe a "autonomia plena" para as universidades públicas federais. O argumento central é de que, para além da autonomia, o que está em jogo são as novas relações entre Estado, universidades e seu financiamento e que, neste novo contexto, o governo definiu sua estratégia glob ...
O artigo analisa os principais paradoxos da educação superior brasileira e, uma perspectiva internacional, discute as questões políticas e acadêmicas subjacentes ao projeto de emenda constitucional do governo (PEC 370) que propõe a "autonomia plena" para as universidades públicas federais. O argumento central é de que, para além da autonomia, o que está em jogo são as novas relações entre Estado, universidades e seu financiamento e que, neste novo contexto, o governo definiu sua estratégia global para o ensino superior como um todo: congelar e expansão do sistema público federal e apostar na qualidade do sistema privado. ...
Abstract
the paper analyses the major paradoxes of Brazilian higher education from an international perspective. It addresses the political and academic issues wich undergird the government's proposal of a constitucional amendment (PEC 370) aimed at granting full autonomy to its federal universities. The central argument is that what is at stake is not only autonomy but also the imagined new relations between the State and its universities, especially with regard to financial support. Within this new co ...
the paper analyses the major paradoxes of Brazilian higher education from an international perspective. It addresses the political and academic issues wich undergird the government's proposal of a constitucional amendment (PEC 370) aimed at granting full autonomy to its federal universities. The central argument is that what is at stake is not only autonomy but also the imagined new relations between the State and its universities, especially with regard to financial support. Within this new context the government has defined its two pronged strategy for higher education as a whole: (1) freeze de public federal system by gradually reducing its financial support and (2) hope that the private for-profit educational institutions will improve their academic performance. ...
In
Avaliação : revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior. Campinas, SP. Vol. 2, n. 4 (dez. 1997), p. 49-55
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42503)Humanities (7384)
This item is licensed under a Creative Commons License
