A constituição de grupos, agrupamentos e comunidades em websites de redes sociais
View/ Open
Date
2015Type
Title alternative
Groups, groupingand communities in social networks on the internet
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Apresentamos uma reflexão teórica sobre os conceitos de “grupos”, “agrupamentos” e “comunidades” no contexto da cibercultura. O objetivo é compreender a dinâmica das relações interpessoais através de uma abordagem metodológica mista. Analisamos as interações em um grupo de estudos no Facebook. As interações representadas na forma de grafos mostraram a existência de grupos, subgrupos, conectores e, membros isolados na rede. Um questionário foi aplicado para identificar se os membros possuíam “ob ...
Apresentamos uma reflexão teórica sobre os conceitos de “grupos”, “agrupamentos” e “comunidades” no contexto da cibercultura. O objetivo é compreender a dinâmica das relações interpessoais através de uma abordagem metodológica mista. Analisamos as interações em um grupo de estudos no Facebook. As interações representadas na forma de grafos mostraram a existência de grupos, subgrupos, conectores e, membros isolados na rede. Um questionário foi aplicado para identificar se os membros possuíam “objetivos comuns” ou “objetivos em comum”. Finalmente, concluímos que o grupo estudado é um “agrupamento” de pessoas que estão organizadas em diversos outros grupos, onde algumas pessoas interagem “curtindo” e, poucas pessoas “comentando” ou “compartilhando” as publicações. ...
Abstract
We present a theoretical reflection on the concepts of "groups", "grouping" and "communities" in the context of cyberculture. The goal is to understand the dynamics of interpersonal relationships through a joint methodological approach. We analyze the interactions in a study group on Facebook. The interactions represented in the form of graphs showed the existence of groups, subgroups, and connectors, the individual members network. A questionnaire was applied to identify the members had "commo ...
We present a theoretical reflection on the concepts of "groups", "grouping" and "communities" in the context of cyberculture. The goal is to understand the dynamics of interpersonal relationships through a joint methodological approach. We analyze the interactions in a study group on Facebook. The interactions represented in the form of graphs showed the existence of groups, subgroups, and connectors, the individual members network. A questionnaire was applied to identify the members had "common goals" or "common goals". Finally, we conclude that the "study group" is a "group" of people who are organized into various groups, where some people interact "enjoying" and few people "commenting" or "sharing" publications. ...
In
Teias (Rio de Janeiro). Rio de Janeiro. Vol. 16, n. 43 (out./dez. 2015), p. 90-102
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)Humanities (7225)
This item is licensed under a Creative Commons License