Literatura e pintura : os abalos da poesia visual de C. D. Friedrich e Böcklin lidos e vistos pelos olhos de Kleist e de Nietzsche
View/ Open
Date
2012Type
Subject
Abstract in Portuguese
Um dos problemas da estética atual reside nahomogeneização do gosto, acompanhada pela predominância de conceitos críticos – a discursividade – que cerceia a experiência estética e muitas vezes impede um diálogo frutífero entre o crítico e o artista, a obra e o público. Deixando no horizonte as tendências múltiplas e sempre novas da arte contemporânea, vale a pena retornar a artistas e tradições artísticas que permaneceram tributários dos ricos vínculos entre o visual e o narrativo, o onírico e ...
Um dos problemas da estética atual reside nahomogeneização do gosto, acompanhada pela predominância de conceitos críticos – a discursividade – que cerceia a experiência estética e muitas vezes impede um diálogo frutífero entre o crítico e o artista, a obra e o público. Deixando no horizonte as tendências múltiplas e sempre novas da arte contemporânea, vale a pena retornar a artistas e tradições artísticas que permaneceram tributários dos ricos vínculos entre o visual e o narrativo, o onírico e o intelectual – este é o “caso” de dois pintores, Casper David Friedrich e Arnold Böcklin – e os problemas que eles colocaram e ainda colocam para o olhar sensível. ...
Abstract
Homogenization of the taste, predominance of critical concepts – discourse – about aesthetic experience = that is the predominant problem nowadays, when close captions and critical explanations, sometimes, are no longer a prosperous dialogue between the critical reviewer and the artist, the work and the public, but, most of the times, a catalogue dictation. Leaving in the horizon the multiple and always updated tendencies of contemporary art, it is worthy to return to artists and artistic tradi ...
Homogenization of the taste, predominance of critical concepts – discourse – about aesthetic experience = that is the predominant problem nowadays, when close captions and critical explanations, sometimes, are no longer a prosperous dialogue between the critical reviewer and the artist, the work and the public, but, most of the times, a catalogue dictation. Leaving in the horizon the multiple and always updated tendencies of contemporary art, it is worthy to return to artists and artistic traditions that remain tributary of the rich links between the visual and the narrative, the oniric and the intellectual – that is the “case” of the two painters, C.D. Friedrich and Arnold Böcklin – and the problems that they have placed to the sensitive look. ...
In
Trama. Marechal Cândido Rondon, PR. Vol. 8, n. 15 (2012), p. 137-149
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39074)Humanities (6667)
This item is licensed under a Creative Commons License