Concepções de corpo na educação da postura
View/ Open
Date
2006Type
Title alternative
Body conceptions within postural education
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo propõe discutir as repercussões de diferentes concepções de corpo na educação da postura. Partimos da idéia, presente na Antropologia do Corpo e da Saúde, de que diferentes formas de abordar o corpo contribuem para a produção de diferentes corpos-sujeitos. A presença de conhecimentos advindos de várias áreas do conhecimento possibilita uma visão multidimensional do corpo e um questionamento do discurso biomédico, que tem predominado na educação postural. Ao enfatizarmos as concepçõe ...
Este artigo propõe discutir as repercussões de diferentes concepções de corpo na educação da postura. Partimos da idéia, presente na Antropologia do Corpo e da Saúde, de que diferentes formas de abordar o corpo contribuem para a produção de diferentes corpos-sujeitos. A presença de conhecimentos advindos de várias áreas do conhecimento possibilita uma visão multidimensional do corpo e um questionamento do discurso biomédico, que tem predominado na educação postural. Ao enfatizarmos as concepções de corpo mecânico e de corpo perceptivo, traçamos uma reflexão sobre os parâmetros que dão suporte às abordagens corporais direcionadas à educação da postura e sobre os corpos produzidos a partir desses diferentes referenciais. ...
Abstract
This article discusses the impact of different body conceptions within postural education. Body and Health Anthropology states that different ways of treating the body contribute to produce different bodies. Having knowledge from different fields give us the possibility to have a multidimensional view of the body and allow us to discuss the biomedical approach, which has been dominant in postural education. Emphasizing the mechanical and perceptive body approach we offer reflections about the p ...
This article discusses the impact of different body conceptions within postural education. Body and Health Anthropology states that different ways of treating the body contribute to produce different bodies. Having knowledge from different fields give us the possibility to have a multidimensional view of the body and allow us to discuss the biomedical approach, which has been dominant in postural education. Emphasizing the mechanical and perceptive body approach we offer reflections about the parameters that give support to different body conceptions within postural education, and about the bodies they are helping to generate. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 31, n. 1 (jan./jun. 2006), p. 145-162.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39559)Health Sciences (10608)
This item is licensed under a Creative Commons License