Quando os meninos de Cidade de Deus nos olham
View/ Open
Date
2008Author
Type
Title alternative
When children watch us in City of God
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo tem o objetivo de pensar o filme Cidade de Deus no campo da educação, a partir das ferramentas que a obra de Michel Foucault oferece. Articulam-se no texto três questões principais: a condição de infâmia, exclusão e de anormalidade dos personagens; problematizações a respeito do poder sobre a vida e a morte em nosso tempo; e as relações entre linguagem cinematográfica e “representações da realidade” – vistas a partir das estratégias de direção do cineasta Fernando Meirelles e de sua ...
Este artigo tem o objetivo de pensar o filme Cidade de Deus no campo da educação, a partir das ferramentas que a obra de Michel Foucault oferece. Articulam-se no texto três questões principais: a condição de infâmia, exclusão e de anormalidade dos personagens; problematizações a respeito do poder sobre a vida e a morte em nosso tempo; e as relações entre linguagem cinematográfica e “representações da realidade” – vistas a partir das estratégias de direção do cineasta Fernando Meirelles e de suas opções narrativas. ...
Abstract
This text aims to discuss Brazilian movie City of God. The principal theoretical references are Foucault concepts of subject, power and discourse. This paper focuses on possibilities of relating three questions at least: a) abnormality and exclusion of young and poor people in Brazil; b) power over life and death in our times; c) relations between film languages and “reality representation”. The arguments were constructed within the context of Fernando Meirelles’ narrative strategies and his op ...
This text aims to discuss Brazilian movie City of God. The principal theoretical references are Foucault concepts of subject, power and discourse. This paper focuses on possibilities of relating three questions at least: a) abnormality and exclusion of young and poor people in Brazil; b) power over life and death in our times; c) relations between film languages and “reality representation”. The arguments were constructed within the context of Fernando Meirelles’ narrative strategies and his options as a director. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 33, n. 1 (jan./jun. 2008), p. 193-208
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39042)Humanities (6664)
This item is licensed under a Creative Commons License