Quando o computador se torna atelier de criação artística. Liana Timm : vida de artista e artista da vida
View/ Open
Date
2014Author
Advisor
Co-advisor
Academic level
Doctorate
Type
Title alternative
When the computer becomes a workshop of artistic creation. Liana Timm : life as an artist and artist of life
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A presente tese foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação Informática na Educação, inserindo-se na linha de pesquisa “Interfaces digitais em educação, arte, linguagem e cognição”. Trata-se de uma pesquisa interdisciplinar que buscou tramar um diálogo entre arte e tecnologia. Mais especificamente, foi realizada uma investigação a respeito da imagem digital, entendendo-a como produzida em um agenciamento maquínico entre computador, considerado como atelier, e o corpo-artista. Desta paisagem, ...
A presente tese foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação Informática na Educação, inserindo-se na linha de pesquisa “Interfaces digitais em educação, arte, linguagem e cognição”. Trata-se de uma pesquisa interdisciplinar que buscou tramar um diálogo entre arte e tecnologia. Mais especificamente, foi realizada uma investigação a respeito da imagem digital, entendendo-a como produzida em um agenciamento maquínico entre computador, considerado como atelier, e o corpo-artista. Desta paisagem, a investigação sobre a imagem digital buscou explorar as possibilidades de indeterminação na imagem, ou seja, suas possibilidades de criação e invenção, numa espécie de escavação até visibilizar o pixel, como o menor elemento da imagem. Metodologicamente realizou-se uma cartografia, escolhendo-se os trabalhos de imagens digitais realizados pela artista gaúcha Liana Timm. Tomou-se Liana como uma personagem estética e suas obras como disparadoras da problematização sobre imagens digitais produzidas no embate criacionista com o computador-atelier. Buscamos, dessa forma, abrir outros espaços para problematizar a imagem digital e suas possíveis conexões, bem como afirmar o computador como uma potência para fomentar maquinismos produtores da diferença e invenção. ...
Abstract
The present thesis was developed in the Computer in Education Postgraduate Program, as part of the "Digital interfaces in education, art, language and cognition" line of research. This is an interdisciplinary research that sought to weave a dialogue between art and technology. More specifically, an investigation was carried out regarding the digital image, comprising it as produced by a machinic assemblage between the computer considered as a workshop and the body-artist. From this landscape, t ...
The present thesis was developed in the Computer in Education Postgraduate Program, as part of the "Digital interfaces in education, art, language and cognition" line of research. This is an interdisciplinary research that sought to weave a dialogue between art and technology. More specifically, an investigation was carried out regarding the digital image, comprising it as produced by a machinic assemblage between the computer considered as a workshop and the body-artist. From this landscape, the research on digital image sought to explore the possibilities of indeterminacy in the image, ie, its creation and invention possibilities, a kind of digging done to show the pixel as the smallest element of the image. Methodologically, it was done a cartography, picking up the pieces of digital images made by Brazilian artist, Liana Timm. We took Liana as an aesthetic character and her works as the trigger of the problematization about the digital images produced in a creationist clash with the computer-workshop. We seek, therefore, to open up other spaces to discuss the digital image and its possible connections as well as to firm the computer as a potency to foment machinisms producers of difference and invention. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação.
Collections
-
Multidisciplinary (2581)IT in Education (324)
This item is licensed under a Creative Commons License